Exhibition Overview
LIST OF EXHIBITIONS: LEONORE MAU 1964 – 2020
SOLO AND GROUP EXHIBITION | List of exhibitions as PDF
SOLO EXHIBITIONS
Year | Title | Institution | Period | Curators |
2020 | SITUATION #200: Case Study aus der Sammlung Fotomuseum Winterthur zu den Arbeiten von Leonore Mau, SITUATIONS/The Right to Look | Fotomuseum Winterthur | 29.02.–18.10.2020 | Dr. Doris Gassert, Mona Schubert |
2016/17 | Die Fotografin Leonore Mau. Von Hamburg in die Welt | Jenisch-Haus, Hamburg (Kooperation der S. Fischer Stiftung, der Stiftung Historischen Museen Hamburg und der Stiftung F.C. Gundlach) | 27.11.2016–23.04.2017 | Franziska Mecklenburg (Stiftung F.C. Gundlach) |
2016/17 | A Casa de Leonore Mau/ Das Haus von Leonore Mau | Chão Slz, São Luís do Maranhão
Centro Cultural Banco do Brasil (CCBB), Brasília Goethe-Institut Porto Alegre |
19.10.–20.12.2017
04.07.–20.08.2017 17.11.2016–01.04.2017 |
Prof. Alexandre Santos (Kunst-wissenschaftler an der Bundesuniversität Rio Grande do Sul) |
2016 | Leonore Mau. Bilder des Schwarzen Atlantiks. Von Brasilien, Trinidad, Grenada, Haiti bis Hamburg | Galerie peripherie im Sudhaus (Sudhaus e.V.), Tübingen | 11.11.– 27.12.2016
|
Nathalie David, Hartmut Fischer, Adalbert Sedelmeier, Jörg Wenzel |
2016 | “Empfindlichkeiten” Leonore Mau – Hubert Fichte | Literarisches Colloquium Berlin | 14.06. – 30.09.2016 | [o.A.] |
2014 | Das zweite Gesicht. Hommage à Leonore Mau | Deichtorhallen Hamburg, Haus der Photographie
Forum für Fotografie, Köln |
09.02.–23.04.2014
09.11.–21.12.2014 |
Franziska Mecklenburg (Stiftung F.C. Gundlach) |
2007 | Gott allein die Ehre. Der Orgelreichtum im Alten Land | Museum Altes Land, Jork | 07.06. –26.08.2007 | [o.A.] |
2005/06 | Hubert Fichte und Leonore Mau. Der Schriftsteller und die Photographin – Eine Lebensreise | Deichtorhallen Hamburg, Haus der Photographie | 16.09.2005–08.01.2006 | Wilfried F. Schoeller unter Mitarbeit von Rahel Holenstein |
2002 | Xango – Lebende Götter, Fotografien von Leonore Mau – Texte: Hubert Fichte | Museum für Völkerkunde zu Leipzig (Grassi), Interim Mädlerpassage | 16.08.–20.10.2002 | Dr. Claus Deimel |
2002 | Als Gast von Hinrich Sachs: Leonore Mau, Fotografin | Kunsthalle Basel | 23.03.–12.05.2002 | Hinrich Sachs |
2001 | Xango | Goethe Institut, Salvador-Bahia (im Rahmen des Programms Black Atlantic) | 26.07.–22.08.2001 | [o.A.] |
2000 | Living Gods. Photographs from West Africa and the Americas 1970 – 1985 | Silvana Facchini Gallery, Miami | 25.10.–[?].2000 | [Silvana Facchini] |
1999 | Götter aus Afrika. Fotografien von Leonore Mau und Texte von Hubert Fichte. Objekte aus Togo | Japanisches Palais, Dresden, Kabinett-Ausstellung im Ethnographischen Salon | 01.04.–06.06.1999 | Dr. Silvia Dolz |
1993 | Götter aus Afrika | Forum im Niedersächsisches Landesmuseum Hannover, Sonderausstellung der Völkerkunde-Abteilung | 19.03.–31.05.1993 | Dr. Claus Deimel, Mitarbeit von Ronald Kay |
1992 | Afrika in Paris | Sudhaus-Galerie (Sudhaus e.V.), Tübingen | 05.-31.05.1992 | Hartmut Fischer |
1991 | Leonore Mau. Xango. Fotos aus Togo, Senegal und Benin | Literaturhaus Frankfurt, Frankfurt am Main (mit einem Vortrag von Hans-Jürgen Heinrichs) | 05.12.-19.12.1991 | [Dr. Thomas Beckermann] |
1990 | Fremde. In Memoriam Hubert Fichte (1935-1986) | Forum Stadtpark, Graz (im Rahmen des internationales Festival für zeitgenössische Kunst Steirischer Herbst, Literatursymposion) | 11.10.–14.10.1990 | [Horst Georg Haberl] |
1990 | Leonore Mau. „L`étranger dans la ville“ | Maison de Heidelberg, Montpellier (im Rahmen des Tanzfestivals Montpellier Danse 90) | 16.06.–12.07.1990 | [o.A.] |
1989 | XANGO – Die afroamerikanischen Religionen | Theater im Marienbad, Freiburg im Breisgau (veranstaltet vom Völkerkundemuseum (heute: Museum Natur und Mensch), Begleitprogramm des Freiburger Filmforums – Festival of Transcultural Cinema) | 29.04.–04.06.1989 | [o.A.] |
1989 | Pina Bausch. Das Tanztheater Wuppertal. Portraits | Backstubengalerie, Wuppertal | 24.02.-22.03.1989 | [Christine Ostermann] |
1988 | [Heilzeremonien und Zaubermarkt aus Togo, Senegal und Benin. Fotos aus der Dokumentation XANGO und PETERSILIE.] | Galerie Elisabeth Kaufmann, Basel | 21.10.-04.12.1988 | [Elisabeth Kaufmann] |
1988 | Xango | Akademie der Künste, Berlin (im Rahmen des Internationalen Kongress für kulturelle Zusammenarbeit – Mittelamerika-Karibik) | 24.–29.10.1988 | [o.A.] |
1987 | Zomadono | Iwalewa Haus, Bayreuth, (Afrikainstitut, heute: Institut für Afrikastudien) | [?]–13. März 1987 | Ronald Ruprecht |
1987 | [o.A.] | Haspelturm der Uni Tübingen, Club Voltaire e.V., Tübingen | [o.A.] | Hartmut Fischer |
1986 | [o.A.] | Freie Akademie der Künste in Hamburg[1] | [15.09.- 05.11.1986] | [o.A.] |
1986 | IBEREOAMERICANA Literatur Spaniens, Portugals und Lateinamerikas | Kulturbehörde der Freien und Hansestadt Hamburg, Ibero-amerikanisches Forschungsinstitut der Universität | 10.09.-05.10.1986 | [Reinhard G. Wittmann] |
1983 | Xango | Kunstverein Hamburg | Herbst 1983 | [o.A.] |
1981 | Xango | Harlem Studio Museum, New York City | Herbst 1981 | [Michael Chisolm, Black Emergency Cultural Coalition (BECC)] |
1981–1983 | Xango [übernommen von der BECC]
|
Manágua (Nicaragua) Bogotá (Kolumbien) Fortaleza, Recife, São Paulo, Campina Grande, Porto Alegre, São Luís do Maranhão, Brasília (Brasilien) Buenos Aires (Argentinien) Kingston (Jamaika) | [o.A.] | [Michael Chisolm, Black Emergency Cultural Coalition (BECC) & Carola Bodenmüller, Institut für Auslands-beziehungen] |
1981 | Xango [anlässlich des 75. Geburstags des senegalesischen Staatspräsendenten und Dichters Léopold Sédar Senghor] | Université Cheikh Anta Diop de Dakar | [o.A.] | [o.A.] |
1980 | Xango | Countee Cullen Branch Library, Harlem Public Library, New York City | Herbst 1980 | [Michael Chisolm, Black Emergency Cultural Coalition (BECC)] |
1980 | [o.A.] | UNO-Gebäude, New York City | Herbst 1980 | [o.A.] |
1980 | Dokumente zu afroamerikanischen Religionen | Goethe-Universität Frankfurt am Main | 07.-17.10.1980 | [Eike Haberland] |
1980 | [o.A.] | Übersee-Museum Bremen, zur Karibischen Woche | Juni 1980 | [o.A] |
1978 | [o.A.] | Deutsches Institut[2], Port-au-Prince | [o.A.] | [o.A] |
1977 | Xango [begleitende Herausgabe der Mappe Grosse Anatomie] | PPS. Galerie F.C. Gundlach, Neue Literarische Gesellschaft Hamburg e.V. | 15.03.-[?].1977 | [F.C. Gundlach] |
1977 | [o.A.] [begleitend zu Hubert Fichte Vortrag Ketzerische Bemerkungen für eine neue Wissenschaft vom Menschen] | Frobenius-Gesellschaft/-Institut, Frankfurt am Main | 12.01.1977 | [Eike Haberland] |
1976 | [o.A.] [anlässlich des 70. Geburstags des senegalesischen Staatspräsendenten und Dichters Léopold Sédar Senghor] | Institut Fondamental de l’Afrique Noir (IFAN), Dakar | [o.A.] | [o.A] |
1976 | XANGO. Die afroamerikanischen Religionen. Bahia – Haiti – Trinidad. 1974 -1975 | Galerie/Buchhandlung Helmut von der Höh, Hamburg [seit 2006 geschlossen] | 15.-31.12.1976 | [Helmut von der Höh] |
[1] Not clearly provable. Probably accompanying the event Fichtes Freunde lesen Fichte.
[2] Not clearly evident exactly what kind of institution it is. The German Embassy?
GROUP EXHIBITIONS
Year | Title | Institution | Period | Curators |
|
2019/20 | Liebe und Ethnologie – Die koloniale Dialektik der Empfindlichkeit (nach Hubert Fichte) |
Haus der Kulturen der Welt (HKW), Berlin | 18.10.2019–06.01.2020 | Diedrich Diederichsen, Anselm Franke | |
2019 | Journeys with the initiated | Participant Inc, e-flux, Goethe-Institut New York | 03.12.2018–13.01.2019 | Yesomi Umolu, Katja Rivera | |
2018 | Toutes les fautes qu’il y avait dans le monde, je les ai ramassées/ Alles Übel, das es in der Welt gab, habe ich gesammelt) | RAW Material Company, Dakar, Goethe-Institut New York | 05.10.–24.10.2018 | Koyo Kouoh, Dulcie Abrahams Atlass | |
2018 | Suprasensibilidades | Museo Nacional de Bellas Artes
Centro Nacional de Arte Galería Macchina Goethe-Institut Santiago de Chile |
13.11.–18.11.2018 | Mario Navarro | |
2017/18 | Implosão: Trans(relacion)ando Hubert Fichte |
Centro Municipal de Arte Hélio Oiticica,
Goethe-Institut Rio de Janeiro MAM Museu de Arte Moderna Goethe-Institut Salvador |
25. 11.2017–13.01.2018
07.11.–17.12.2017 |
Max Jorge Hinderer Cruz, Amilcar Packer | |
2017 | FotoFilme – Chris Marker, Leonore Mau & Hubert Fichte | Filmwerkstatt Düsseldorf e.V. (im Rahmen des Duesseldorf Photo Weekend 2017) | 03.–05.02.2017 | Jan Wagner | |
2015 | Augen Auf! 100 Jahre Leica Fotografie | Deichtorhallen Hamburg, Haus der Photographie | 17.07.–14.08.2015 | Hans-Michael Koetzle | |
2012 | Viva Photofilm | San Francisco Museum of Modern Art (in Kooperation mit dem Goethe-Institut San Francisco) | 18.05.2012 | Gusztáv Hámos | |
2011 | Haut. Mythos und Medium
|
Kunsthaus Hamburg (Kooperation mit dem Dermatologikum, der HfbK und HAW Hamburg) | 20.06 – 17.07.2011 | Volker Steinkraus, Claus Mewes, Goesta Diercks | |
2007 | Wege zur Selbstverständlichkeit – Set 4 aus der Sammlung des Fotomuseum | Fotomuseum Winterthur | 03.03.–14.10.2007 | Thomas Seelig | |
2006/07 | Erzählungen. -35/65+. Zwei Generationen | Kunsthaus Graz | 04.11.2006-14.01.2007 | Katrin Bucher Trantow, Katia Schurl | |
2006 | FOTOFILME | Deutsche Filmmuseum Frankfurt, Frankfurt am Main (in Kooperation mit Robin Mallick, Filmfest Dresden) | 01.-08.09.2006 | Gustáv Hámos, Katja Pratschke, Thomas Tode | |
2006 | Psychiatrie in Afrika – Fotografische Erkundungen von Leonore Mau, Dave Southwood und James Mollison | Krankenhaus-Museum, Bremen | 01.07.-27.08.2006 | [o.A.] | |
2005 | Psychiatrie in Afrika – fotografische Erkundungen | Sammlung Prinzhorn, Zentrum für Psychosoziale Medizin, Heidelberg | 07.07.– 09.10.2005 | [o.A.] | |
2002/03 | Ökonomien der Zeit
|
Museum Ludwig, Köln
Migros Museum für Gegenwartskunst, Zürich Akademie der Künste, Berlin |
16.03.–02.06.2003
09.11.2002–05.01.2003 14.07.–08.09.2002 |
Hans-Christian Dany, Astrid Wege | |
1997 | Leonore Mau und Ulrike Ottinger | Juliettes Literatursalon, Berlin | [o.A.] | Hartmut Fischer | |
1993 | KOERPER II | Galerie Elisabeth Kaufmann | 12.06–07.08.1993 | Elisabeth Kaufmann | |
1992 | Tierra de Nadie | Hospital Real, Granada (im Rahmen der World Expo in Sevilla, 20.04.– 12.10.1992) | 15.06–15.07.1992 | [o.A.] | |
1991 | 33 Hamburger Fotografinnen. Portraits und Darstellung | ART Hamburg Internationale Kunstmesse
Kulturhaus der Stadt Kassel Kunsthaus Hamburg |
06.–08.12.1991
19.07.–25.08.1991 08.03.–07.04.1991 |
Margit Tabel-Gerster, Doris Cordes-Vollert | |
1988/89 | Imitationen. Nachahmung und Modell: Von der Lust am Falschen (Teilprojekt: Foto Kopie – Fotografie und Imitationen, Museum für Gestaltung Basel) | Museum für Gestaltung Zürich[1] | 22.11.1989-28.01.1990 | Martin Heller, Jörg Huber, Hans Ulrich Reck | |
1987 | Die Gleichzeitigkeit des Anderen | Kunstmuseum Bern | 21.03.–14.06.1987 | Jürgen Glaesemer | |
1986 | World Press Photo Exhibition[2] | [o.A.] | [o.A.] | [o.A.] | |
1980 | [o.A.] (Schwerpunkt der Messe: Afrikanische Literatur) | Frankfurter Buchmesse, Frankfurt am Main | [o.A.] | [o.A.] | |
1979 | World Press Photo Exhibition[3] | [o.A.] | [o.A.] | [o.A.] | |
1979 | Moderne Kunst aus Afrika : Horizonte ’79, 1. Festival der Weltkulturen | Berliner Festspiele in Kooperation mit der Staatliche Kunsthalle Berlin (existierte von 1977 bis 1993) | 24.06.-12.08.1979 | Berliner Festspiele GmbH | |
1977 | World Press Photo Exhibition[4] | [o.A.] | [o.A.] | [o.A.] | |
1974 | World Press Photo Exhibition[5] | [o.A.] | [o.A.] | [o.A.] | |
1971/1972 | World Press Photo Exhibition[6] | [o.A.] | [o.A.] | [o.A.] | |
1968/1969 | World Press Photo Exhibition | Netherlands Congress Centre of The Hague (heute: World Forum) | 17. 03-08.04.1969 | [o.A.] | |
1966 | World Press Photo Exhibition | Municipal Museum of The Hague (heute: Kunstmuseum Den Haag) | 16.12.966-29.01.1967 | [o.A.] | |
1965 | World Press Photo Exhibition | Municipal Museum of The Hague (heute: Kunstmuseum Den Haag) | 10.12.1965-31.01.1966 | [o.A.] | |
1964 | World Press Photo Exhibition | Municipal Museum of The Hague (heute: Kunstmuseum Den Haag) | 17.12.1964-31.01.1965 | [o.A.] |
[1] Not clearly provable. Note available, but no confirmation from the museum.
[2], [3], [4], [5], [6] Leonore Maus name can be found in the list of participants. Confirmation that her photographs were exhibited is not available.
Created by Marlene Burmeister (S. Fischer Stiftung, Berlin) and Mona Schubert (Fotomuseum Winterthur)